Lubor Hájek: Bambusy<br> <span class='sub-title'>v tušové malbě ze Sbírky orientálního umění Národní galerie v Praze</span>

Lubor Hájek
Bambusy
v tušové malbě ze Sbírky orientálního umění Národní galerie v Praze

1. vyd. 2002, ISBN 80-85905-94-9, brožovaná, 122 str.

doporučená cena: 228 Kč
naše cena
: 137
ušetříte: 91

SLEVA: 40 %
ROZEBRÁNO
Obsah stránky:
Anotace | O autorovi | Úvod autora | Studie tří obrazů | Biografie LH | Bibliografie Lubora Hájka

O autorovi

Řekli o Luboru Hájkovi:

"Já osobně jsem se Hájkovi velmi cenila jeho stylistických schopností. Z jeho textů lze vycítit, že se v duchu šaldovských tradic doslova kochal krásou slov a nenapsal snad nikdy nic, co by neneslo osobitý punc jeho stylu. Měl "útroby plné přečtených knih", jak by řekli Číňané, jejichž životní filosofie byla Hájkovi neobyčejně blízká. Snad právě proto se mu podařilo proniknout k podstatě čínského umění a výstižně je charakterizovat."

doc.Věna Hrdličková, sinoložka

"V roce 1952 stanul Lubor Hájek čele nově založené Sbírky orientálního umění Národní galerie v Praze. Je nesmírně málo lidí - i ve světovém měřítku - kterým je dopřáno, aby založili, vytvořili, zformulovali z ničeho, zcela nově, významnou, obdivovanou a bohatou veřejnou sbírku a dali tak mateřské instituci i své zemi a společnosti hodnotu, který je nepomíjivá. Nepomíjivá v duchovním slova smyslu, ve smyslu vytvoření a konstituování obecného vědomí a povědomí o ethósu uměleckého sběratelství, jeho vnitřního a vnějšího humanistického poslání."

dr. Ladislav Kesner starší, medievalista

"Snad jedině moudrost taoismu přibližovala vhled do vzdálené čínské duše, kterou nám právě Lubor Hájek začal přibližovat světem uměleckých předmětů, v nichž jakoby se zastavil, leč přesto odvíjel lidský čas. Obdivoval jsem jeho publikace, studoval jeho texty, najmě využíval příležitostí, kdy nás seznamoval s novými zisky asijské sbírky, kterou systematicky rozšiřoval."

dr.Jiří Šetlík, kritik a historik umění

"Nevím, jak tomu bylo s umělci jiných zemí, ale indickým malířům a sochařům, kteří Lubora Hájka znali, velice imponoval. Pro ně jako by u nás existovali jen Hoffmeister a Hájek - a pak dlouho nic. Stal se jim zosobněním evropské avantgardy v objevování indického moderního umění. Rámkumára, Makbúla Fidu Gusaina, Adžita Čakravartiho, Krišana Khannu uváděl v Praze do podvědomí západní veřejnosti. Zažil jsem ho v kolektivu dillíských bienále a vím, co říkám. Kdo by si také nevzpomněl na vernisáž Husainovy výstavy ve Fragnerově galerii, na níž z malířovy, Hájkovy a Kotalíkovy iniciativy vznikl před očima přítomných i největší indický obraz ve sbírkách naší Národní galerie."

Dr. Miloslav Krása, indolog

Hodnocení knihy
kniha zatím nebyla hodnocena

ohodnoťte knihu