Recenze: Josef Chuchma: Ta opojná snadnost psaní v síti
1. vyd. 1999, ISBN 80-85905-53-1, brožovaná, 174 str.

doporučená cena: 168 Kč
: 101
ušetříte: 67

Anotace | o autorovi | ukázka

Josef Chuchma: Ta opojná snadnost psaní v síti

Vlastimil Marek (nar. 1946) je od 70. let v těch alternativnějších Čechách známou figurou: hrával v meditačních uskupeních, cvičil a propagoval jógu a zenbuddhismus, přinášel informace o new age a celostním přístupu k životu, vydával samizdaty (a ocitl se ve vězení). Koncertuje, nahrává, přednáší, připravuje čtvrtletník BARAKA. A protože hledá nové dimenze, mimo jiné čile surfuje a publikuje na internetu. Kniha Něco v síti shrnuje - slovy podtitulu - Markovy "Fejetony, které vycházely od roku 1997 na internetu na adrese http://svet.namodro.cz".
     Rozděleny jsou do devíti oddílů, např. Kyberprostor, Nový věk, Lidský rozměr. Autorovo krédo je ve zkratce takové: Jen bláhovec věří v krystalicky čistý rozum. Neexistuje žádná věc sama o sobě, bez souvislostí s jevy dalšími. Naším světem a celým vesmírem proudí energie, které zatím neumíme změřit a definovat, ale jejichž účinky můžeme, chceme-li, pozorovat a využívat. "Dnes již víme, že začne-li člověk pozitivně uvažovat, změní postupně způsob, jakým vidí svět. Přestane být nemocný," píše Marek. Na tomto programově pozitivním psaní vyzývajícím k pokoře, otevřenému vědomí a širokému vědění mě často udivuje a Marek je ten případ - ta dokonale povšechná, nicméně sebevědomá argumentace poznatky z mnoha oborů lidské činnosti, ten shovívavý a pobavený údiv, že ostatní nevidí a nechápou, když já zřím, prociťuji a rozumím. Nepopíráme existenci jakési vyšší logiky, logiky života a bytí, jež se může jevit jako přímý protiklad každodenních zkušeností a přízemností, přece jen však trváme na tom, že důležitá je i přesnost a věrohodnost detailů. Příčí se nám považovat takové psaní za seriózní, když je pro autorův způsob argumentace typická věta "do divadel zásadně nechodím, protože vždy přímo fyzicky trpím trapnými výkony". Jak to ví, když tam nechodí? Markova věčně dobrá nálada se nevyhnutelně zapletla s tou horší stránkou internetu, s jeho vyzývanou svobodou, jež čeká na nezkázněné autory a zmnožuje jejich sklony k opojné snadnosti psaní. Konzervující papír zvýrazní všechna ta rozžvaňování, která kontinuální počítačová síť "zneviditelňuje". Něco v síti, skoro nic na papíře.

Josef Chuchma, Mladá fronta DNES, 12.5.1999