Aktuality

21.-27.1. Eiga-sai 2011

Čtvrtý ročník přehlídky soudobého japonského filmu proběhne opět v tradičním prostředí kina Lucerna. Začíná jím cyklus akcí nazvaný Měsíc japonské kultury.

 

Tisková zpráva:
Eiga-sai 2011
4. ročník přehlídky soudobého japonského filmu
 
21. – 27. ledna, kino Lucerna
 
 
Čtvrtý ročník přehlídky soudobého japonského filmu proběhne ve dnech 21. – 27. ledna 2011 opět v tradičním prostředí kina Lucerna. V základní kolekci představí dalších sedm filmů, které patří k tomu nejlepšímu, co bylo v posledních dvou desetiletích v Japonsku natočeno. Nebude chybět ani ukázka špičkové animované tvorby – legendární historická sága Božský meč (Kamui no ken).
Zvláštním bonusem bude aktuální uvedení s napětím dlouho očekávané filmové adaptace románu Norské dřevo, jehož autorem je i v ČR dobře známý Murakami Haruki (mj. laureát ceny Franze Kafky) – tento snímek byl v Japonsku oficiálně představen teprve 12. prosince a těší se zcela nebývalé pozornosti.
Doprovodnému programu dominuje tradiční Den japonské kultury, který v sobotu 22. ledna ovládne nejen kinosál, ale i další prostory paláce Lucerna. Svou exhibici zde bude mít fenomenální loutkoherec Noriyuki Sawa (od 14h.), těšit se ale můžete i na japonské bubny taiko či ukázky dětského karate (od 17:30h.). „Papír a tuš“ je téma jedinečné interaktivní instalace v Mramorovém sále (přístupná 13-18h.), kde se návštěvníci budou moci seznámit s procesem výroby japonského papíru či vzniku kaligrafického díla, prohlédnout si monumentální ukázky soudobého kaligrafického umění, ukázky originálního kaligrafického náčiní – ale zároveň si kaligrafii, tušovou malbu či sofistikované skládání papíru origami pod vedením zkušených lektorů sami prakticky vyzkoušet. Nebude chybět ani ikebana, herna deskové hry go a další atrakce.
Za pozornost určitě stojí i výstava v kavárně Lucerna (18.1. – 5.2.), která představí plody kulturní výměny mezi japonskými a českými studenty výtvarných oborů – grafické práce inspirované filmem a literaturou partnerské země.
Festival Eiga-sai zahajuje cyklus akcí nazvaný Měsíc japonské kultury, jehož součástí budou i další filmové projekce, koncerty, divadelní představení, přednášky, výstavy a další akce – 24. února jej zakončí recitál dvou špičkových japonských sólistů na tradiční nástroje: Kanehisa Chikako (koto) a Mitsuhashi Kifū (flétna šakuhači).
 
Zájem širokého a sociálně i generačně velmi různorodého publika nás každoročně přesvědčuje, že snaha vytvořit pevnou základnu pro systematickou prezentaci kvalitní současné japonské kinematografie je na místě. Takovouto základnou se, díky dlouhodobé spolupráci Česko-japonské společnosti s japonskou nadací The Japan Foundation, Velvyslanectvím Japonska v ČR a Palácem Lucerna, postupně stává každoroční festival Eigasai (v japonštině „svátek filmu“).
 
Ambicí festivalu není paušálně představovat vše, co se v Japonsku točí – při průměrné produkci přes 400 snímků ročně to ani není reálné. Neorientujeme se ani na extrémistickou tvorbu, která je pro naše publikum sotva stravitelná. V centru naší pozornosti jsou snímky, které pozoruhodným způsobem reflektují japonskou společenskou, historickou či uměleckou realitu – a zároveň tvůrci,  z jejichž tvorby se dají vyčíst kontury prostoru, ve kterém se odehrává snažení většiny současných japonských filmařů. Snímky jako Sakura v rozpuku (Kamiya Etsuko no seishun, režie Kuroki Kazuo, 2006), jakýsi filmový ekvivalent tradičního barevného dřevořezu a zároveň dokonalý prototyp japonského lyrického minimalismu, stejně jako jedinečné psychologické sondy Probuď se! (Tamamoe!, režie Sakamoto Junji, 2007) či Vrcholek (Kuraimazu hai, režie Harada Masato, 2008) patří k nesporným uměleckým vrcholům japonské tvorby posledních let. Přesto pro ně platí totéž co pro většinu ostatních festivalových filmů, a sice že jsou v ČR uváděny poprvé a mají mizivou šanci dostat se do standardní distribuce. Letošní ročník však přináší i dva snímky, které se této charakteristice vymykají: Připomene čarokrásné okouzlení tichem v proslulém snímku Scény u moře (Ano natsu ichiban shizukana umi) kultovního režiséra Kitano Takeshiho, jehož mistr Kurosawa označil za svého nástupce – a nedočkavým milovníkům spisovatele Murakami Harukiho představí filmové ztvárnění jeho románového bestselleru Norské dřevo (Noruwei no mori), které je natolik přesvědčivé, že má šanci stát se dokonce distribuční lahůdkou.
Samostatnou kapitolou japonské kinematografie je animovaná tvorba pro dospělé a dospívající diváky. Legendární epos Božský meč (Kamui no ken), který jsme zařadili do letošního programu, plní nejen funkci symbolické kvalitativní laťky, ale je i velmi sugestivním manuálem vyhraněné estetiky a dějové symboliky tohoto jedinečného žánru, jehož kánon právě Rintaró, jak zní pseudonym tvůrce, po celá desetiletí výrazně spoluutvářel.
 
Ode všech filmů v základní kolekci máme k dispozici 35mm kopie s anglickými titulky, které formou souběžné projekce doplňujeme ještě o originální titulky české, jež pro nás zpracovávají zkušení překladatelé-japanologové.
 
Vstupné na jednotlivé projekce zůstává i letos 80 Kč, zvýhodněná VIP vstupenka na všechny akce je za 400 Kč, studentská permanentka za 200 Kč.
 
Robin Šóen Heřman, shoen@japan.cz, 777-880-847