Tenzin Wangyal, Rinpočhe
Tibetská jóga snu a spánku

1. vyd. 2002, ISBN 80-85905-89-2, vázaná, 266 str.

doporučená cena: 338 Kč
naše cena
: 270
ušetříte: 68

SLEVA: 20 %
ROZEBRÁNO
Obsah stránky:
Anotace | O autorovi | Obsah knihy | Předmluva | I. 1. Sen a skutečnost | III. 4. Příprava na noc | III. 6. Lucidita | III. 8. Ovládání snů a úcta k nim | III. 9. Jednoduchá cvičení

I. 1. Sen a skutečnost

Sny se zdají každému z nás, ať si je pamatujeme či nikoli. Sníme už od dětství a sníme, dokud nezemřeme. Každou noc vstupujeme do neznámého světa. Může se nám zdát, že jsme sami sebou nebo že jsme někým úplně jiným. Setkáváme se známými i neznámými lidmi, s živými i mrtvými. Ve snech létáme, potkáváme bytosti, které nejsou lidského rodu, zažíváme blaženost, smějeme se, pláčeme, třeseme se hrůzou, upadáme do vytržení nebo procházíme hlubokými proměnami. Zpravidla však těmto výjimečným zkušenostem věnujeme jen pramalou pozornost. Mnoho lidí ze Západu, kteří se setkají s učením jógy snu, k němu přistupuje z pohledu psychologických teorií. Když se pak začnou více zajímat o využívání snů v duchovním životě, zaměří se zpravidla na obsah snů a jejich význam. Jen málokdo zkoumá samu podstatu snění. Pokud se ale přece jen někdo takový najde, přivede jej toto zkoumání ke skrytým procesům, které leží nejen v základě našeho snového života, ale i v základě celé naší existence.
První krok ve cvičeních se sny je celkem snadný - člověk musí rozpoznat, že sen skrývá obrovský potenciál, jehož lze využít na duchovní cestě. Obvykle je sen považován za "neskutečný" v protikladu ke "skutečnému" životu, který žijeme, když nespíme. Neexistuje však nic skutečnějšího než sen. Tento výrok dává smysl až v okamžiku, kdy pochopíme, že normální bdělý život je stejně neskutečný jako sen. Pak nám už nic nebrání v pochopení, že jóga snu se vztahuje na vše, co zažíváme, na denní sny stejně jako na ty, které se nám zdají v noci.