Recenze: Pavel Hlavatý: Recenze
1. vyd. 1997, ISBN 80-85905-30-2, Brož., foto, il., 372 str.

doporučená cena: 248 Kč
: 198
ušetříte: 50

Anotace | o knize | Obsah | Poznámka vydavatele | Předmluva autora | Ukázka z 1. kapitoly

Pavel Hlavatý: Recenze

Chaos a kyberkultura je poslední vydanou knihou Thimothy Learyho - psychologa a kultovního hrdiny americké alternativní scény šedesátých a sedmdesátých let, propagátora psychedelických drog a v posledních desetiletích života i osobních počítačů, jejich interaktivního využívání a kultury, která kolem nich začala postupně vznikat. Jde o rozsáhlý soubor textů z let 1984-93, které (jak v předmluvě napsal autorův přítel a životopisec Mike Horowitz) postupně vycházely "v nezvykle bohaté škále publikací od obskurních undergroundových fanzinů po universitní časopisy, od periodik typu New Age po nedělní přílohy klasických deníků a od módních, computerových a hudebních magazínů až po erotické měsíčníky".

Texty se vzájemně odlišují jak svou literární formou (rozhovory, eseje, fejetony, studie), tak i obsahem. Vedle bloků věnovaných sociokulturním důsledkům tvůrčího používaní osobních počítačů (tvorba, svoboda, erotika, média ad.), se objevují další věnované psychedelikům, různým formám alternativní kultury, či historickým reminiscencím. Learyho názory a postřehy jsou zajímavé, kontroverzní, nebezpečné, roztomilé, inspirující apod. podle toho, z jakého úhlu (ale také jaký text, či v jaké náladě) je čten a reflektován. Jeho formulace jsou často nečekaně hutné - "vlna hippies skončila do ztracena, protože její členové byli příliš pasívní a dožadovali se osvícení u nejbližšího dealera" - a mohou překvapit jak jeho kritiky, tak nadšené obdivovatele.

Kniha přibližuje způsob myšlení i reálie americké alternativní scény a vedle vzpomínkové knihy Záblesky paměti je rozhodně tím nejlepším, co u nás zatím od Timothy Learyho vyšlo. České vydání pak má i několik zcela původních akvizicí: výborný překlad Alexandra Neumana, kongeniální obálku grafického studia Mowshe a obsáhlou bibliografii českých a do češtiny přeložených - časopiseckých a knižních - publikací k danému tématu.