Recenze: LtN 3/2006
1. vyd. 2005, ISBN 80-86685-36-5, Váz., dobové ilustrace, kaligrafie a osmistránková barevná příloha (perské miniatury a kaligrafie), 332 str.

doporučená cena: 338 Kč
: 237
ušetříte: 101
Anotace | o editorovi | Obsah | Předmluva | ukázky

LtN 3/2006

Ještě větší radost lidem, jimž učarovala íránská kultura, pak nepochybně udělá kniha Hledání pravdy a krásy. Antologie perské literatury (Dharmagaia, Praha 2005, 325 stran, 338 Kč, přeloženo z perštiny několika autory), připravená JIŘÍM BEČKOU ze známých i dosud nepublikovaných textů. Znalci a obdivovatelé české íránistiky čekali na vydání podobného díla vskutku dlouho. Nutno však říci, že jeho kvalita délce prodlevy odpovídá. V Bečkově antologii se setkáváme nejen s klasickými texty, ale též s tvorbou autorů žijících, ať už v samotném Íránu či v zahraničním exilu. Dostává se nám přehledu poezie i prózy, příběhů prodchnutých tradičním duchem orientu, vyprávění ovlivněných islámem i třeba praktických pouček jak se správně chovat v lázni: "Pít v lázni je přípustné pouze tehdy, máš-li ještě v hlavě, v tom případě se napij, protože tím zaženeš kocovinu a neuškodíš si." Medailonky spisovatelů, poznámky a zejména skvěle sestavená bibliografie dělají z tohoto výboru nedocenitelnou příručku pro čtenáře, který chce nahlédnout do tajemstvím zahaleného světa, a nejen to, pomáhají orientovat se v něm. Člověka Íránu neznalého anebo publikací jen zběžně listujícího zase zaujmou muslimskou vírou podbarvené pohádky či převody starobylých bajek do islámského prostředí (vránu se sýrem v zobáku kupříkladu nahrazuje kohout, jehož vychytralá liška nazývá muezzinem ten by měl správně slétnout ze stromu a vyzývat věřící k modlitbě). Lépe poskládanou antologii, představující zcela odlišný kulturní okruh, si lze vskutku představit jen stěží. Zmíním-li ještě vynikající výtvarnou kvalitu fotopřílohu a ukázky perské kaligrafie , bude tato recenze působit spíše coby nekritická adorace. Přínos Hledání pravdy a krásy pro českou íránistiku však přehlédnout nelze, neboť zvláště tento obor momentálně spíše dřímá.

Petr Jedlička, Literární noviny 3/2006