Recenze: Martin Slobodník: Recenze

: 41
ušetříte: 17
témata: Tibet
klíčová slova: Bagdo - biografie - Čína - dalajlama - lidská práva - Peklo na zemi - Tibet
Anotace | Bagdův text "K boji za lidská práva" | úvod J.S. 14.dalajlamy | shrnutí | Bagdova výpověď (ukázka) | obsah

Martin Slobodník: Recenze

Mních Bagdo si vo svojom knižne publikovanom svedectve nekladie za cieľ analyzovať historické a politické súvislosti súčasnej situácie v Tibete, ale prostredníctvom tejto útlej knižočky má čitateľ možnosť zoznámiť sa s jedným osudom mladého Tibeťana, Bagdo, 32-ročný buddhistický mních, nereprezentuje celé tibetskú populáciu a príbehy jeho rovesníkov by určite vyzerali aj inak, ale osud zatknutého, mučeného a odsúdeného mnicha, ktorý sa nakoniec rozhodol utiect do Indie, nie je výnimočný a zriedkavý. Bagdo je jedným z anonymných aktérov najnovších dejín Tibetu, o ktorých píše aj M. Craigová. Narodil sa roku 1968 a vyrastal v období, keď sa situácia v Tibete čiastočne normalizovala a v I. polovici 80-tych rokov sa zdalo, že nové pekingské vedenie bude realizovat v Tibete umiernenú ekonomickú a náboženskú politiku. Osud Bagda ilustruje jednu z dílem čínskeho Vedenia v Tibete: istý stupeň tolerancie voči fungovaniu buddhistických náboženských inštitúcií pre významnú - presne nekvantífikovanů - skupinu Tibetanov nepredstavuje konečně riešenie, ale tieto inštitúcie sa stávajú strediskami protičínskeho odporu. Mnísi a mníšky predstavujú najpočetnejšiu komunitu podporujúcu samostatnost Tibetu. Represívny aparát sa preto nezameriava iba na jednotlivých mníchov, ale aj na kláštory, v ktorých posobia čínske úrady a kontrolujú ich chod.

Bagdo sa ako jeden z organizátorov zúčastnil protičínskej demonštrácie v Lhase 5. marca 1988, počas ktorej bol zabitý jeden čínsky policajt a niekoľko desiatok tibetských demonštrantov. Spolu s ďalšími Tibeťanmi ho polícia obvinila z vraždy čínskeho policajta a súd v Lhase odsúdil na tri roky väzenia (on sám svoju vinu popiera). Bagdo poskytuje podrobné informácie o priebehu výsluchov a väznenia. Otrasné fakty o zabitých a ochrnutých spoluväzňoch odhaľujútie aspekty tibetskej každodennej reality, pred ktorými naivní turisti často zatvárajú oči a americkí senátori sa pri návštevách väzení nechávajú manipulovat čínskymi hostiteľmi.

Kniha z vydavateľstva DharmaGaia neposkytuje "lobsangrampovský" obraz Tibetu, kde v harmónii žijú a modlia sa mnísi. Ponúka znepokojujúci obraz civilizácie ohrozenej duchovne i fyzicky mocenským tlakom Číny.

Martin Slobodník, Proglas (autor je sinolog)