Recenze: Pavla Jonssonová: Narkomanův dárek ženám planety Země

doporučená cena: 248 Kč
: 174
ušetříte: 74
Anotace

Pavla Jonssonová: Narkomanův dárek ženám planety Země

Co zbylo ze sexuální revoluce: český překlad knihy Ištařin návrat kalifornského guru 60. let R. A. Wilsona.

Akkadská bohyně lásky Ištar se díky sexuální revoluci 60. let vrátila na zem, hlásá americký excentrik Robert Anton Wilson v knize Ištařin návrat. Tři desetiletí po éře květinových dětí a radostného bourání konvencí vychází český překlad tohoto spisu. Jeho autor se za ta léta proměnil z frontového bojovníka v pamětníka sexuální revoluce a podobný osud potkal i jeho knihu.

Wilson knihu nazývá "studií jednoty v dualitě" a věnu je ji "ženám planety Země". Svá bádání o jednotě dvou morfologických podob člověka prostřednictvím sexu původně otiskoval na stránkách časopisu Playboy, což je na knize znát. I v knižní verzi je zachován slovník Playboye a vůbec snaha o všestrannou atraktivnost a provokativnost, a to v míře, jaká se ve vážněji míněných studiích hned tak nevidí. Výborné jsou ovšem dva úvody z let 1973 a 1989, které knihu stavějí na serióznější základ; bylo by možné říci, že v těchto pasážích máme co do činění s novodobým Francoisem Rabelaisem, útočícím proti všemu, co mrzačí a utiskuje mužskou přirozenost, s erudovaným enfant terrible, který uvádí do rozpaků a fascinuje svou spontánností. Text je prošpikován výkřiky "ó bratři moji" a celý se vznáší v jediné velké orgasmické extázi nad "melouny, kozami, cecky" atd. a oslavuje rozkoš z "hraní na pěkně velké dudy" jako tu nejsmysluplnější činnost lidské existence. Wilson tvrdí, že touto "vášní jsme obdařeni všichni, tím fetišem, tím fanatismem" - čímž jeho věnování nabývá formy jakési lekce, aby holky konečně pochopily, o co jde (také se poněkud ujasňuje, že "všichni" bylo míněno jako "muži"). A o co vlastně jde? Wilson tvrdí, že po tisíciletích potlačování se ňadra konečně vracejí. Podle vztahu k ňadrům dělí lidstvo na orální osobnosti, které jsou laskavé a radostné (jejich nejlepším představitelem je autor sám), a na osobnosti anální, které jsou morem pro lidské emoce (právníci, církev, Reagan a Bush a jiní troglodyté). Jako největší vzor ženy uvádí Lindu Lovelaceovou a její pornofilm Deep Throat (Hluboko v krku); Lindu obdivuje, protože dokázala provádět hloubkovou felaci v jakékoliv poloze, aniž by se jí přitom zvedl žaludek. V okamžiku, kdy se Linda probrala z obluzení pornohvězdy a nad svými předchozími výkony se mentálně pozvracela, však pro Wilsona ztrácí cenu a je zavržena jako anální puritánka reaganovského typu. Wilsonova Ištar, která má symbolizovat sexuální revoluci, připomíná hrdinku jménem Tralala z románu Huberta Selbyho Poslední odbočka na Brooklyn (Praha 1995): její "nádherný kozy", které nabízela všem, však nepřinesly nic dobrého ani mužům kolem, ani jí samé - jedině mimořádně brutální smrt. Jedním z Wilsonových důkazů o Ištařině návratu je využívání silikonu na zvětšování ňader (taková blbost!). Ano, jsou ženy, které tolik touží po lásce mužů, že jsou ochotny vpravit si šest kilo umělé karcinogenní hmoty do levého prsu a šest kilo do pravého - vzniklé stvoření sice prakticky není schopné pohybu, ale má zajištěný obdiv mužů, jako je Wilson. Pokud budeme knihu brát jako dokument o sexuální revoluci, pak má jistě svůj význam - ovšem je třeba si uvědomit, že zde jde o výlev mozku, kterému byl text diktován mimozemšťany. Pokud by vás zajímala reálnější zpráva o sexuální revoluci, doporučuji knihu Germaine Greerové Eunuška (vyjde u Marie Chřibkové): pochází ze stejné doby, vyjadřuje se ke stejným problémům a používá stejné zdroje a citace. Jde jí však o něco jiného než jen o fetišizaci ňader. Nelze pochybovat o Wilsonových nejlepších úmyslech: Ištařin návrat pro něj znamená změnu pohledu na ženu. Z nositelky sexu jakožto brány pekelné se stává nositelkou sexu jako něčeho nádherného, osvobozujícího, tvůrčího. Problém je v tom, že to nestačí: pravá revoluce je změnit pohled na ženu tak, aby byla chápána nejen jako nositelka sexu. Dopad sexuální revoluce je dobře známý: převážně zdrcující, pro muže i pro ženy. Kolik znáte skutečných sexuálních revolucionářů a revolucionářek, lidí, kteří by se skutečně stali lepšími a více tvůrčími prostřednictvím maximálního počtu sexuálních kontaktů s co největším počtem lidí? Znám sice muže, kteří dokážou "ošukat" za jeden den 14 žen a z toho 4 panny, ale ti nejsou schopni s těmito "lidskými plivátky" (protože o nic víc zde nejde) po použití komunikovat. Mnohem víc znám mužů, které bytostně a celoživotně raní, když místo lásky dostanou sex. Ano, Wilson to myslel dobře, psal knihu v pozměněném stavu vědomí, má encyklopedické vědomosti - ano, ano, je zábavný, je šokující, je upřímný odzbrojujícím způsobem, ale na druhé straně jde o iritující blábol narkomana, který štědře kombinuje citace (v tom ho zachraňuje skvělý překladatel svými odbornými poznámkami, které možná pro čtenáře budou tou nejvyšší hodnotou knihy) a propaguje evidentně nesmysly i přímo nebezpečné věci (např. okultista Aleister Crowley). Ano, kniha je krásně výtvarně i vzorně redakčně upravena. Zde platí: čím větší šílenec, tím větší lásky a péče se mu v Maťově nakladatelství dostane. Závěrem mi dovolte shrnout vizi Wilsonova blaženého věku lidstva - Ištařina návratu: mladé ženy (ty ostatní se zázračně vypaří) budou neustále chodit s odhalenými ňadry, třeba vyztuženými silikonem (alespoň nenastydnou), a budou usilovně provozovat jogínské cvičení, díky kterému získají zcela mimořádné schopnosti v oblasti orálního sexu. Ach Ištaro, Ištaro - takhle sis svůj návrat jistě nepředstavovala!

Zdrogovaný prorok z Kalifornie

Publicista, novinář, vizionář, vtipálek a spisovatel Robert Anton Wilson (*1932) patří k nepřehlédnutelným postavám Kalifornie 60. let. Napsal více než dvacet knížek, v nichž se prolínají všechna hlavní témata hnutí New Age -propaguje užívání drog, nevázaný sex, východní filozofie, UFO, sci-fi a vůbec experimenty všeho druhu, pohrdá společenskými konvencemi a státními institucemi (zejména CIA), v posledních letech je nadšeným propagátorem internetu. Pracoval v první redakci časopisu Playboy, napsal knihy Všechno je pod kontrolou, Sex a drogy, Nová inkvizice, Wilhelm Reich v pekle ad., společně s Timothym Learym vydal Neuropolitiku. Nejvíce ovšem proslul jako spoluautor (s Robertem Sheaem) trilogie Illuminatus! , kultovního čtiva amerických studentů. Wilsonovy texty se vymykají třídění na beletrii, esejistiku a publicistiku, bývá v nich od každého trochu. Jak napsal v recenzi na český překlad prvního dílu cyklu Illuminatus! (jmenuje se Oko v pyramidě, překlad Tomáš Hrách, Praha 1998, druhý díl nazvaný Zlaté jablko má vyjít co nevidět) šéfredaktor časopisu Živel Ivan Adamovič, "marihuana a LSD tu tvoří základní zdroj životní filozofie schopné nacházet souvislosti mezi čímkoliv". Sám autor ovšem svůj neobvyklý styl vysvětluje tím, že mu jeho texty diktují mimozemšťané. Mnoho materiálů k Wilsonově dílu (vlastní životopis, ukázky z knih, rozhovory atp.) je k dispozici na internetové adrese http://www.rawilson.com (v angličtině), skromnější česká stránka má adresu http://cybertempli.mysteria.cz/wilson.htm.

Pavla Jonssonová, Lidové noviny, 21.10.2000