Recenze: Pavel Hlavatý: Buddhismus a ekologie
1. vyd. 2002, ISBN 80-85905-16-7, vázaná, 230 str.

doporučená cena: 228 Kč
: 160
ušetříte: 68

Anotace | Sítě z korálků, pavučiny buněk | Den Země a boj proti imaginaci | Pórovitý svět

Pavel Hlavatý: Buddhismus a ekologie

Slavnou americkou beat generation reprezentovali u nás - díky kvalitním překladům již od počátku šedesátých let hlavně prozaik Jack Kerouac a básníci Allen Ginsberg a Lawrence Ferlinghetti. Další jména tohoto pozoruhodného hnutí se v češtině objevovala daleko méně často a co do kvality i množství oficiálních i samizdatových překladů nemohla této slavné trojici nijak konkurovat. Jedním z těch dalších byl i Gary Snyder (*1930), u něhož se zpravidla objevovala stručná charakteristika v tom smyslu, že jde o básníka, překladatele východní poesie a buddhistu, který studoval zen v Japonsku.

Snyder se ovšem postupně stal mezinárodně uznávanou a respektovanou osobností a jeho syntéza buddhismu a environmentální angažovanosti je reflektována v řadě velmi zajímavých a různorodých textů. Jeho hlavní původní dílo (poezie byla v ukázkách překládána již dříve) eseje přitom začalo česky vycházet teprve v posledních letech: Útlý svazek Staré cesty (1995) s jemně osvětově ekologickým laděním, Praxe divočiny (1999) s mytologickými, antropologickými, kulturními a ekologickými pohledy na koexistenci lidí s přírodou a Zemědům (2000), mozaikovitě poskládaný z deníkových záznamů, esejů a dalších různorodých textů, který ovlivnil hippies šedesátých let.

Nejnovější soubor Místo v prostoru přináší starší i novější eseje a rekapituluje čtyřicet let autorova psaní. On sám o této knize v předmluvě píše: "Tyto eseje jsou buddhistickou, poetickou a ekologickou výzvou k celistvému morálnímu myšlení a konání jsou metaforické, nepřímé, prodchnuté poetikou mýtu, ale také, jak doufám, praktické. Etika a estetika jsou vzájemně hluboce propojeny." Ve třech oddílech (Etika, Estetika, Vodní předěly) lze najít pestrou sestavu témat nejrůznější vzpomínky, recenze, básně v próze, předmluvy, komentáře, přednášky jsou přetaveny, aby přinášely zprávu o neustálém prolínání přírody, literatury a existenciality; mýtické, ekologické, sociální, kulturní a sémantické roviny se přátelsky setkávají, ovlivňují, koexistují...

Velmi důležitým dokumentem pro pochopení složité Snyderovy osobnosti, jeho myšlení a vztahů ke generačním souputníkům i kontextu samotného díla, je román Dharmoví tuláci Jacka Kerouaca, kde Snyder - pod přesmyčkou Japhy Ryder vystupuje jako hlavní hrdina, který se i ve víru beatnických mejdanů a dalších divokých akcí dokázal systematicky věnovat meditaci, čínské poezii a náročným vysokohorským výstupům, stejně jako se v dnešní složité době zabývá hlubokými ponory do přírodních vrstev lidské duše.

Pavel Hlavatý, Bariéry

Další naše knížky