Recenze: Marian Jaslovský: Toto JE moja šálka čaju
2. vyd. 1999, ISBN 80-85905-54-X, vázaná, 286 str.

doporučená cena: 298 Kč
: 224
ušetříte: 74
SLEVA: 25 %
Anotace | úvod | Lu Tchungova báseň | O japonském čajovém obřadu | Jak si připravit "šálek dobrého čaje" | Posuzování, skladování a zvláštní způsoby využití čaje | Jak čaj skladovat | Kde dostanete všechny čaje Číny | ukázka z 12. kap.: Gunpowder

Marian Jaslovský: Toto JE moja šálka čaju

K čaju (špeciálne zelenému) som vždy cítil náklonnosť. Už si nespomínam, kedy som ho ochutnal prvýkrát. Presne si však pamätám, keď na Dlhých dieloch, mojom vtedajšom bydlisku, pred niekoľkými rokmi otvorili obchod Natura a pani vedúca objednala množstvo sypaných čajov. Dostal som sa do malého tranzu, keď som privoniaval k fľaštičkám so vzorkami. Po internete nebolo ani chýru, ani slychu a literatúra na túto tému nevychádzala. Pýtal som sa predavačky, aký je ktorý čajík a čo s nimi, ale vtedy toho veľa nevedela. Učili sme sa zároveň, často metódou pokus-omyl, a postupne sme sa dostávali ďalej a ďalej.

Medzitým som sa všeličo dozvedel, ale moja radosť z knihy Všechny čaje Číny je rovnaká, ako keby vyšla pred rokmi. Pretože krásnej a inteligentnej knihe sa nevyrovnajú žiadne informácie na internete.

Čaj je synonymum pokoja, zaostreného vnímania skutočnosti, harmónie a jasného umu. Čaj je nápoj vysoko estetický spôsobom prípravy, používaným servisom. Čaj ako jedna z najvýznamnejších obchodných komodít však ovplyvnil aj veľa vecí, ktoré naozaj nepatria medzi vnútorné a duchovné záležitosti stavbu lodí, spoločenský život a podobne. Na druhej strane, je to nielen kultúrna plodina, ale aj dôležitý kultúrny katalyzátor a nabaľuje na seba mnohé vrstvy, reflektuje ho umenie, využíva náboženstvo. Hovorí sa, že čaj je chuť zenu. Čaj je skrátka... čaj. Jediná droga, ktorá je zdravá, jediný "speed", ktorý si nezoberie svoju daň, naopak, je prevenciou proti množstvu chorôb vrátane nádorových a pri mnohých neduhoch účinne pomáha. Ale hlavne pomáha pri preťaženosti, rozjasňuje svet zakalený negatívnymi emóciami.

Kniha je nádherná. V jednotlivých kapitolách sa zoznámime s čajom z hľadiska historického, kultúrneho, umeleckého, pestovateľského, tovaroznaleckého, technologického, chemického, kulinárskeho, zdravotného skrátka, žiaden aspekt autori nevynechávajú. Nechýbajú citáty z dobových materiálov, typografia a grafika sú na vysokej úrovni. Chcel by som ešte niečo dodať, ale nemám šancu pri profesorke Michiko Hiramatsu, riaditeľke Japonského kultúrneho strediska na Foothill College v Los Altos Hills:

"Harmonií se rozumí harmonie mezi lidmi navzájem, mezi lidmi a předměty v čajovně, mezi čajovnou a přírodou. Pára z vařící se vody připomíná plující oblaka a bublání kotlíku zvuk větru, šumícího ve větvích borovic. Čajový obřad je Cesta, jež nás uvádí do harmonie s přírodou, a vychutnání tohoto okamžiku je součástí jejího poslání. Pití čaje utišuje nejen obyčejnou žízeň, ale tiší také žízeň po poznání, pravdě a klidu. To je ča-no-ju v nejširším smyslu slova."

16.4.1999