1. vyd. 2002, ISBN 80-85905-42-6, vázaná, 520 str.

: 318
ušetříte: 80

Anotace | Obsah | Předmluva | Předmluva k českému vydání | 1. kapitola - Obrat doby |

Instinkt recenze 1

Americký fyzik, autor bestselleru Tao fyziky, vybízí ke změně postoje k světu, zároveň nabízí východiska z krise, do níž se naše civilizace dostala.

Caprova první kniha se zabývala zdánlivě nelogickým vztahem mezi starými mystickými tradicemi a teoretickými převratných objevů ve fyzice 20. století a jejich filosofickými důsledky. Přestože byla původně vydána malým nakladatelstvím, byla mimořádně úspěšná a posléze vyšla u velkého nakladatele. Pro osud nejen této knihy, ale také Caprových názorů je to vcelku příznačné. Jeho ideje, působící na první pohled jako nesouvislý sled provokujících výroků nalézají sluchu u širších vrstev, dostávají se do povědomí. Obecně vzato si Capra bere na mušku zavedené myšlenkové systémy, které podrobuje kritickému zkoumání koneckonců, věnoval se teoretickému výzkumu. K této "racionální" výbavě je však v jeho případě ještě nutné přičíst znalost východních myšlenkových nauk. Capra, který nachází mezi "západem" a "východem" řadu překvapivých paralel pokračuje v tomto uvažování i ve svém Bodě obratu. "Pro naši dobu je charakteristické, že lidé, kteří jsou pokládáni za odborníky ve svém oboru , se již nedokáží vypořádat s naléhavými problémy z oblasti své odbornosti," píše. Budiž, pokračuje, jediné řešení ale leží ve změně celého systému uvažování. Je třeba nazírat svět komplexněji, jako neustále se vyvíjející a vzájemně propojený systém. O potřebě šetrného, pokorného přístupu ke všemu, co nás obklopuje nemluvě. Nepřekvapí, že Capra svou knihu uvedl citátem z čínské knihy I-ťing, který lze brát jako určité optimistické poselství: "Po čase úpadku přijde bod obratu. Mocný proud světla, který byl zapuzen, se vrátí. Cosi se blíží, ale nebude to působit silou... Pohyb je přirozený, povstává samovolně. Z tohoto důvodu je přeměna starého snadná. Staré dochází a nové nastupuje. Obé jest odměřováno dobou, proto vše dopadne dobře."

Josef Rauvolf